5 Tips om meer gefocust te blijven tijdens het thuiswerken

Is je concentratie de laatste tijd ver te zoeken? Met deze tips is dat verleden tijd.
@media (max-width: 679px){#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cce0e472545 img{#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cce0e472545 img{#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cce0e472545 img{#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cce0e472545 img{#fig-60cce0e472545 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}focus thuiswerken tips

Na bijna een jaar in je eentje thuiswerken, kan je concentratie soms ver te zoeken zijn. Frustrerend, want je krijgt weinig of niets gedaan. Een gebrek aan focus ervaart iedereen weleens, maar je angst- en stressniveau neemt hiermee toe. Waarom? Omdat je meer druk op jezelf legt en je nu minder tijd hebt om die ene taak goed te voltooien. Daarom vijf tips die kunnen helpen om je concentratie terug te krijgen.

1. Gebruik timers

Begin je met een nieuwe taak? Bedenk dan hoe lang je hieraan wilt werken en stel een timer in. Als de taak groot is, stel dan geen timer in die de hele ochtend duurt. Dit is te lang om je volledig te concentreren zonder dat je afgeleid wordt. Deel deze tijd liever op.

2. Neem de controle over je dag

Tijdens een drukke werkdag kunnen kleine dingen je afleiden van je essentiële taken. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmeldingen, Teams-berichten of een telefoontje tussendoor. Hierdoor kan het soms moeilijk zijn om te beslissen wat urgent is en wat even kan wachten. Hoe je de controle terugkrijgt? Een gestructureerde planning! Begin je dag met taken die écht dringend en belangrijk zijn. En eindig je dag met de minder belangrijke dingen.

3. Stop met multitasken

Multitasken klinkt aantrekkelijk, maar in werkelijkheid begin je vaak met teveel taken. En je raadt het al: aan het einde van de dag heb je geen van deze taken afgerond. Besteed liever tijd aan één ding tegelijk, voordat je verder gaat met het andere. Wedden dat je je hierdoor makkelijker kunt concentreren?

4. Vergeet niet om voldoende water te blijven drinken

Als je het heel druk hebt, kan het er nog weleens bij inschieten om voldoende water te blijven drinken. Maar uit onderzoek, van de Universiteit van Westminsters, is gebleken dat het drinken van slechts 300 ml water je aandacht al met 20 procent kan verhogen! Zorg er dus voor dat je altijd een flesje water op je bureau hebt staan.

5. Verwijder alle afleidingen

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar zorg ervoor dat je werkplek opgeruimd is. Clean house, clear mind! Zet alle meldingen op je telefoon en laptop uit als je aan het werk bent, ook als dit maar voor korte duur is. Sluit daarnaast alle applicaties op je laptop die je niet gebruikt af, zodat je je volledig kan focussen op hetgeen waar je mee bezig bent.

Laatste nieuws