Op deze manieren werk je je eigen carrièresucces tegen 

Een aantal van deze dingen gebeuren vaak met de beste intenties.
@media (max-width: 679px){#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb6d34b1404 img{#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb6d34b1404 img{#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb6d34b1404 img{#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb6d34b1404 img{#fig-60fb6d34b1404 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}carrière tegenwerken

Als je ook maar een beetje ambitieus bent, laat je graag op het werk zien dat jij een geweldige aanwinst bent voor het team. Je bent aangenomen om je expertise en jij weet precies wat je moet doen. Maar om je eigen succes niet tegen te werken, moet je ook weten wat je níet moet doen.

Tips

Er zijn geen kant-en-klare succesformules te noemen wanneer het aankomt op een glansrijke carrière. Wel zijn er gedragingen waarmee je je carrière meer kwaad dan goed doet. Aan Kiplinger vertelt bedrijfsadviseur Bruce Tulgan wat je zeker niet moet doen op de werkvloer.

1. Tegen alles ja zeggen

Ja zeggen omdat je daadwerkelijk in de gelegenheid bent om een taak aan te nemen is goed. Ja zeggen omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt, terwijl je er eigenlijk geen tijd voor hebt, is dat niet zozeer. Tulgan kan wel voorspellen wat er dan gebeurt: je raakt overbelast.

Doordat je te veel hooi op je vork hebt genomen, lukt het je niet om alle taken te voltooien. Het gevolg? Je creëert onnodige vertragingen en problemen. Leer om nee te zeggen als je geen ruimte meer in je agenda hebt om aan andere projecten te werken. Volgens Tulgan is het juist een goede kwaliteit om te beseffen dat je maar een beperkte productiecapaciteit hebt.

2. Mensen voor je karretje spannen

Niet iedereen heeft een leidinggevende functie op de werkvloer. Als dat ook voor jou geldt, probeer dan niet mensen alsnog zo ver te krijgen iets voor jou te doen, terwijl jij die autoriteit helemaal niet hebt. Doe je dat wel? Dan vormen collega's al snel een negatieve mening over je.

In sommige gevallen gaat het maar om iets onschuldigs. Even een koffietje halen, bijvoorbeeld. Maar het kan ook negatief en onetisch uitpakken. 'Als jij mij hier niet mee helpt, verwacht van mij dan geen hulp met project x', is daar een voorbeeld van.

3. Doen alsof je kennis hebt die je niet hebt

Hoe vaak horen we niet dat iemand een klein leugentje op haar cv fabriceerde om net wat beter uit de verf te komen? Hoewel het daadwerkelijk om een kleine romantisering van de waarheid kan gaan, is het een big no-go om te doen alsof je over een skill bezit die je helemaal niet hebt. Je creëert hierdoor valse verwachtingen bij je collega’s.

Het kan dat je in een dergelijke situatie belandt, omdat je het lastig vindt om nee te zeggen wanneer een collega je benadert. Wil je graag aan dat project werken, maar weet je al dat het niet je sterkste punt is? Uit dit dan. 'Het is niet mijn specialiteit, maar ik kijk graag naar de mogelijkheden', is een goede manier om te reageren op een verzoek om geen valse verwachtingen te creëren.

Laatste nieuws