10 Simpele dingen die stress onmiddellijk verlagen

Handige, wetenschappelijk bewezen trucs op een rij.
@media (max-width: 679px){#fig-6169ee063115e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6169ee063115e img{#fig-6169ee063115e img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6169ee063115e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6169ee063115e img{#fig-6169ee063115e img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6169ee063115e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6169ee063115e img{#fig-6169ee063115e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6169ee063115e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6169ee063115e img{#fig-6169ee063115e img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Stress verlagen

Zie jij door de bomen het bos niet meer? Deze simpele dingen zorgen voor instant ontspanning en een superzen gevoel.

1. Luister naar rustige muziek
Er zijn genoeg onderzoeken die bewijzen dat muziek kan helpen tegen stress. Zo blijkt dat klassieke muziek kan helpen om sneller in slaap te vallen (handig als dat niet lukt–, juíst door stress) en kan relaxte muziek helpen om minder angstig te zijn én zorgen voor een lagere bloeddruk.

2. Bel een vriend of vriendin
Om even je hart te luchten over die vervelende baas die veel te veel van je vraagt, of die ene collega die je continu dwarszit. Kunnen jullie er even samen om lachen en da’'s extra fijn, want uit onderzoek blijkt dat lachen de fysieke effecten van stress (zoals vermoeidheid) kan verminderen.

3. Sport (ook al is het maar heel kort)
Deze heb je vast eerder gehoord, maar toch: sporten is hartstikke goed tegen stress. Ook al is dat misschien wel de laatste activiteit op die ellenlange to-do-lijst. De reden? Als je gaat sporten maak je het stofje endorfine aan, dat voor een geluksgevoel zorgt. En handig: als je sport houd je minder tijd over om te piekeren.

4. Drink thee
Uit onderzoek blijkt dat een kop zwarte thee tot lagere stressniveaus leidt en zorgt voor extra ontspanning.

5. Neem een warm bad
Veel mensen verkrampen helemaal door stress, waardoor ze bijvoorbeeld last krijgen van hun nek, schouders en rug. Een warm bad kan hartstikke goed helpen tegen spierspanning. Het ontspant niet alleen je lichaam, maar ook je geest. Door even weg te zijn van je computer/tv/mobiele telefoon kun je je focussen op je ademhaling en genieten van de rust.

6. Doe een mindfulnessoefening
Even je ogen dicht en op je ademhaling focussen. Er bestaan al meditatieoefeningen van een paar minuten en daar knap je flink van op. Ga op een comfy stoel zitten, zoek een video op op YouTube en ontspannen maar.

7. Knuffel met iemand
Uit onderzoek blijkt dat knuffelen je stressniveau kan verlagen én je een lagere bloeddruk en hartslag kan geven. Simpel, fijn en gezellig. Mocht je even niemand hebben om mee te knuffelen, huisdieren zijn ook hartstikke gezond voor je!

8. Schrijf het van je af
Een dagboek bijhouden werkt rustgevend, omdat je even al je gedachten op een rijtje kunt zetten. Wat ook kan helpen, is elke dag iets opschrijven wat je gelukkig maakt: dat helpt je om je struggles weer in perspectief te zetten.

9. Maak een korte wandeling
Een natuurwandeling kan stressverlagend werken, blijkt uit onderzoek. Frisse lucht doet eigenlijk altijd wonderen en even de deur uit kan nooit kwaad.

10. Haal een paar keer diep adem
Klinkt simpel, en dat is het ook. Toch kan een paar keer diep ademhalen ervoor zorgen dat je cortisolniveau (stresshormoon) minder wordt. Daarnaast kan diep ademen je bloeddruk tijdelijk verlagen. En dat wil je.

Laatste nieuws