De vijf geheimen van Chanel N°5

Elegance duikt in de geschiedenis van de geur en onthult vijf dingen die je nog niet wist van dit iconische parfum.
@media (max-width: 679px){#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f04b8 img{#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f04b8 img{#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f04b8 img{#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f04b8 img{#fig-61431e48f04b8 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}De vijf geheimen van Chanel N°5

Chanel No.5 bestaat maar liefst 100 jaar! Elegance duikt in de geschiedenis van de geur en onthult vijf dingen die je nog niet wist van dit iconische parfum.

1. Exclusieve oliën van Ylang Ylang en rozen

Wist je dat het parfum vol zit met essentiële oliën verkregen uit bloemen van over de hele wereld? Ylang Ylang uit Madagascar en Mayotte, die bij voorkeur vroeg in de ochtend wordt geplukt in de maanden mei en juni, wanneer de bloem in volle bloei staat. En de mei-roos, afkomstig uit Grasse, die maar drie weken per jaar – in mei – bloeit. Voor anderhalve kilo vloeibaar parfumextract is duizend kilo bloemen nodig. Daarom teelt Chanel deze bijzondere rozen sinds jaar en dag zelf. Ten slotte: jasmijn, ook weer uit Grasse, waarvoor het merk al sinds de vorige eeuw met dezelfde telers werkt.

2. Pionier sinds 1921

Modeontwerpers en parfumeurs waren altijd twee gescheiden werelden, dus wanneer Chanel in 1921 besluit een parfum op de markt te brengen, is zij hiermee een pionier. Het idee ontstaat tijdens een reis met groothertog Dimitri van Rusland. Ze wordt door hem voorgesteld aan Ernest Beaux, voormalig parfumeur van de tsaren, die voor haar een parfum ontwikkelt. Het vijfde sample is favoriet en daarmee is ook meteen de naam van de geur geboren. Bovendien verwijst de 5 naar Coco’s geluksgetal en naar haar geboorteteken, de Leeuw, het vijfde teken in de dierenriem. Gabrielle ontwerpt zelf de fles, die met haar strakke belijningen krachtig en tegelijk eenvoudig is. Het parfum is een hit, maar als Marilyn Monroe tijdens een interview vertelt dat zij ’s nachts enkel een paar druppels Chanel N°5 draagt, is wereldfaam een feit.

@media (max-width: 680px){#fig-61431e48f170d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f170d img{#fig-61431e48f170d img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61431e48f170d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f170d img{#fig-61431e48f170d img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61431e48f170d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61431e48f170d img{#fig-61431e48f170d img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

3. Zo uitdagend als de vrouw zelf

In de tijd dat Chanel haar parfum laat ontwikkelen zijn de meeste parfums bloemige geuren. Gabrielle vraagt Ernest Beaux een parfum te vervaardigen zoals nog nooit eerder is gemaakt. Het moet ruiken naar een vrouw en alle facetten bevatten die een vrouw omschrijven. Sensueel, uitdagend, luchtig en memorabel, dat zijn een aantal termen die Chanel gebruikt. Ernest Beaux zegt zich te hebben laten inspireren door het frisse landschap uit het hoge Noorden. Voor het inmiddels wereldberoemde parfum gebruikt hij maar liefst tachtig bestanddelen, een unicum in die tijd. Gabrielle Chanel voegt er nog extra jasmijn aan toe, een van de meest kostbare ingrediënten, en Chanel N°5 is geboren.

4. De allereerste reclamespot

Iedereen kan zich wel een van de campagnebeelden van Chanel N°5 herinneren. Vanessa Paradis als een vogeltje in een kooi, Marilyn Monroe, Lauren Hutton, Catherine Deneuve... De lijst met legendarische namen is eindeloos. Fotografen als Helmut Newton, Richard Avedon en Patrick Demarchelier werkten eraan mee. Chanel was in 1953 bovendien de eerste die een reclamespot van een parfum op televisie liet zien. Daarmee was de traditie voor spektakelfilms van een paar seconden voor het merk geboren. In 1969 maakte Richard Avedon de eerste scenariofilm over N°5, gevolgd door vele andere. Een van de bekendste korte films is misschien wel die uit 2004 met Nicole Kidman, van Moulin Rouge-regisseur Baz Luhrmann.

5. Het geheim van Jacques Polge

Om ervoor te zorgen dat elk parfum van perfecte kwaliteit is, moet de oogst van de gebruikte bloemen optimaal zijn. Jacques Polge was jarenlang de exclusieve ontwerper van alle Chanel-parfums. Tegenwoordig staat zijn zoon Olivier Polge aan het hoofd van het laboratorium. Hij controleert de kwaliteit van elke geur. Vervolgens wordt elke fles gevuld, voorzien van een etiket en verpakt in een prachtig doosje en cellofaan. En de geheime formule? Die ligt veilig opgeborgen in een kluis.

Laatste nieuws