Tips om het wat rustiger aan te doen als je altijd druk bent

In dit tijdperk is het normaal geworden om altijd maar druk bezig te zijn. Doordeweeks werken, tussendoor sporten, wat drinken met vriendinnen en ook nog quality time met je partner hebben. Door continu maar bezig te zijn, vergeten we soms om gewoon even te ademen en te genieten van het nu.
Tips om het wat rustiger aan te doen als je altijd druk bent

In dit tijdperk is het normaal geworden om altijd maar druk bezig te zijn. Doordeweeks werken, tussendoor sporten, wat drinken met vriendinnen en ook nog quality time met je partner hebben. Om vervolgens het weekend ook nog eens vol te plannen. Want: je moet wel iets te doen hebben. Door continu maar bezig te zijn, vergeten we soms om gewoon even te ademen en te genieten van het nu.

Stapje terug

Af en toe een stapje terug doen is goed voor je. Tijd nemen om uit te rusten en te ontspannen kan stress verminderen en je het gevoel geven dat je weer rust en controle hebt. Als je het toelaat om quality time met jezelf te hebben, verfris je je lichaam en laad je je geest op wat je uiteindelijk meer energie geeft. Omarm de waarde van niets doen! Met deze vier tips, leer je hoe je op je 'pauze' knop drukt.

1. Vraag jezelf af waarom je het zo druk hebt

Je hebt waarschijnlijk zo je redenen. Voel je je er belangrijk door? Heb je het idee dat niemand anders dan jij dit kan doen? Misschien leidt het bezig blijven je van iets af of misschien vind je het gewoon leuk om druk bezig te zijn. Soms is je schema onder controle en soms niet. Gedachten en gedrag gaan vaak automatisch samen. Door je bewuster te worden van waarom je doet wat je doet, stel je jezelf in staat om te beslissen of dit echt is hoe je je tijd wilt besteden.

2. Vraag jezelf af wat rustiger aan doen voor jou betekent

Rustiger aan doen betekent voor iedereen iets anders. Zo kan het een powernap zijn, luisteren naar muziek of simpelweg een boek lezen. Denk eens na over wat je energie geeft en waar je écht rustig van wordt, ook al is het maar voor even.

3. Zeg nee tegen die ene een taak

Dit is voor de een makkelijker dan voor de ander. Is er een ding dat je deze week liever niet doet, die je ook zonder gevolgen van je to do lijst kunt schrappen? Vraag jezelf af hoe het voelt om nee tegen die ene taak te zeggen en doe het. Pas op dat je dan niet iets anders gaat doen, doe in plaats daarvan iets voor jezelf.

4. Wat betekent het meest voor je?

Maak een lijst van al je taken van de week en zet ze in twee kolommen. Geef in één kolom een overzicht van de dingen die je moet doen, zoals naar je werk gaan, je kinderen naar school brengen of rekeningen betalen. In de andere kolom, schrijf je de dingen die je kiest om te doen. Zoals uiteten gaan met vrienden of winkelen voor nieuwe kleren.

Schrijf voor elke taak op waarom je het doet. "Omdat het moet" of "Omdat je het graag wilt". Zoek naar een diepere betekenis. Bijvoorbeeld: "Ik ga na werk omdat ik het leuk vind om mensen te helpen. Ik breng mijn zoon naar hockeytraining omdat hij ervan houdt en het hem gelukkig maakt, wat mij ook weer gelukkig maakt. Ik shop omdat ik me goed en fijn voel als ik iets nieuws aan heb."

Als je moeite hebt om een betekenis te bedenken in iets wat je doet, dan kun je ervoor kiezen om het niet te doen. Overweeg het dan om het van je lijstje af te halen.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'taboola-below-article-thumbnails', container: 'taboola-below-article-5f7558e68ba4d', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Laatste nieuws